Wednesday, April 9, 2008

Siput Kijeng Goreng Halia

aku masak ni dah 2,3 minggu lepas.. tapi hari ni baru berkesempatan nk letak kat blog aku ni.. siput kijeng ni aku beli kat pasar malam paya jaras... mcm2 jenis siput ada jual kat makcik ni.. mentarang, kerang bulu, kepah dan macam2 lagi.. aku & hubby mmg peminat siput..


resepinya.. aku main hentam jer...
- tumis bawang putih dengan sedikit minyak masak
- masukkan serai yang dah dipecahkan (tumbuk guna lesung batu.. :))
- lepas dah naik bau, terus masukkan siput kijeng
- balik2kan siput dan tutup dengan penutup periuk sehingga siput kijeng betul2 masak (apabila semua kulit siput terbukak)
- x payah letak garam, sebab nya siput selalu nya dah masin.. mmg dah ngam2 rasa nya..
- aku tambah daun sup gak.. bagi bertambah wangi..

No comments: